LLO Congres 2024: Uitverkochte Verkadefabriek bruist met 300 leergierige professionals
Foto's LLO Congres 2024
Bekijk hier de foto's van het LLO Congres 2024
Op 20 juni was het zover! Het allereerste Leven Lang Ontwikkelen Congres; een samenwerking tussen marktonderzoeksbureau Markteffect en beursorganisator OGZ. Dat LLO leeft onder de onderwijsinstellingen en bedrijven is duidelijk, twee maanden voor het congres waren de kaarten al uitverkocht.
Leef een LLO leven
Als er iets is wat aan verandering onderhevig is, is het wel het onderwijs en de arbeidsmarkt. Het belang van blijven leren, nieuwe inzichten ontdekken, en trends en ontwikkelingen volgen is groot. Dat is precies waar tijdens het LLO Congres op wordt ingespeeld, een leven lang ontwikkelen.
Dagvoorzitter Wendelien Wouters geeft om 10 uur het startschot. Ze begint met de vraag: ‘Welk cijfer krijgt jouw organisatie als het gaat om LLO?’, om bezoekers gelijk bewust te maken van hun voortgang op het gebied van een Leven Lang Ontwikkelen. Professioneel, kundig en met een flinke dosis enthousiasme zorgt zij er, gedurende de dag, voor dat alle lezingen soepel verlopen. ‘Zelf ben ik niet per se gespecialiseerd in dit thema, maar ik leef wel een LLO leven. Ik zorg ervoor dat ik ieder jaar minimaal 1 ding doe dat me verder brengt. Zo heb ik interview trainingen gedaan, maar boks ik sinds kort ook!’ zegt Wendelien. LLO is dan ook een onderwerp dat breed wordt gedragen en dat voor veel mensen herkenbaar is.
En dat was te merken aan de positieve vibe, mede door de bezoekers die zin hadden om te leren! ‘Het was een geweldig publiek. Ze waren gretig en actief. Ik kreeg het gevoel dat de mensen die hier vandaag waren, ook echt wat gaan doen met de informatie die ze hebben gehoord.’ aldus Wouters.
Lezingen die je aan het denken zetten
Het programma was een inspirerende mix van uiteenlopende lezingen. Verdeeld over 4 zalen konden bezoekers aanschuiven bij 11 inspirerende lezingen. Met onder andere sprekers van TU Delft, Koning Willem 1 College, Fontys en NRTO.
‘Wij zijn vanuit Zuyd Professional volop bezig met de ontwikkeling van LLO dus we zijn hier om ons te laten inspireren,’ zegt Anja Kluyskens-Horsch. Samen met haar collega Mirte Verbeek is ze hier om nieuwe ideeën op te doen, kennis te delen en nieuwe connecties te maken.
Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt en Sociale Impact bij de Randstad Groep, trapt de dag af in de plenaire zaal met een lezing over vier grote ontwikkelingen die werk en de maatschappij de komende decennia ingrijpend zullen veranderen. Daarna starten de deelsessies. Daar word je onder andere in de presentatie van Summa & Bedrijf meegenomen in de wijze waarop de onderwijsinstelling progressie boekt met LLO. In één van de andere deelsessies pleit NRTO voor een persoonlijk opleidingsbudget voor iedere Nederlander boven de 27 jaar.
Tussen de lezingen door en tijdens de heerlijke lunch zoeken bezoekers elkaar nadrukkelijk op om over het onderwerp te discussiëren. ‘Speerpunten in onze strategie bestaan ook uit het zoeken naar partnerships, andere collega-instellingen en publieke samenwerkingen,’ zegt Anja Kluyskens-Horsch.
Werken vanuit je talent is het nieuwe yoga
De plenaire zaal zit tjokvol als Luk Dewulf na de lunch begint aan zijn lezing met de titel ‘Gelukkige medewerkers en schitterende resultaten: Kiezen voor talent.’ De schrijver van onder andere het boek ‘Werken met talent’ gaat vanaf minuut één de interactie aan met het publiek.
‘Wie van u heeft veel talent?’ Er volgt een doodse stilte in de zaal. ‘Waarom vinden wij deze vraag zo moeilijk om zelf te beantwoorden?’ vraagt Dewulf zich af. Vanuit de zaal komen verschillende antwoorden en wordt er ‘bescheidenheid’ geroepen. “Bescheidenheid bij een Nederlander? Dat geloven wij Belgen niet,” grapt de Belgische Dewulf. Er gaat een ontspannen gelach door de zaal. De toon is gezet en de luisteraars hangen vanaf dit moment aan de lippen van Dewulf.
Hij gaat verder met de uitleg over de maatschappelijke definitie van talent. ‘Hier wordt talent gezien als een vaardigheid die je uitzonderlijk goed beheerst en waar je in excelleert. Maar dat is een heel exclusieve visie op talent. In deze visie zou maar 10% van de bevolking talentvol zijn en wordt 90% uitgesloten,’ aldus Dewulf. Hij heeft een andere visie. Talent kun je volgens hem herkennen door activiteiten die moeiteloos gaan, die maken dat de tijd vliegt, die je batterij opladen en waarbij je authentiek jezelf kunt zijn.
‘Hoe mooi zou het zijn als we onze jongeren in deze visie kunnen meenemen en ze hiermee kunnen helpen bij een studiekeuze. Als je werkt vanuit je talent, vliegt de tijd! En krijg je voldoening uit je werk.’ Een wijze les die in de tijd van prestatie en competitie gericht denken erg nodig is. ‘Werken vanuit je talent is het nieuwe yoga.'
Onderwijs bestaat niet alleen uit leerplicht jaren
In zaal 2 ging het in een van de deelsessies over grensvervaging en dwarsverbanden in het onderwijs. Floor Bottemanne van Universiteit Utrecht vertelde ons alles hoe een Leven Lang Ontwikkelen er idealiter uit zou zien in het hoger onderwijs. ‘Je bent met je diploma niet klaar om een gezonde positie te behouden op de arbeidsmarkt,’ vatte ze de noodzaak van het aanbieden van LLO bondig kort.
De veranderlijkheid van kennis is enorm. Ooit dachten we dat de aarde plat was. Dus kennis vergaren en vergroten is een noodzakelijkheid. Voor Bottemanne is het onderwijs te veel ingekaderd naar de leerplicht. Terwijl formeel, non-formeel en informeel onderwijs elkaar juist versterken. ‘Onderwijs is ook bij je opa leren hoe je hout moet bewerken,’ geeft ze als voorbeeld.
Door op deze manier naar onderwijs te kijken en het aanbod daarop in te richten wordt de student een klant die shopt met modulaire modules. Een systeem waar flexibel het keyword is. ‘Wat gebeurt er als we grenzen vervagen tussen verschillende opleidingen en verschillende niveaus?’ In een brainstorm denkt het publiek mee over wat gepersonaliseerd onderwijs voor invloed heeft op VO en HO.
Onder andere interdisciplinair samenwerken, stigma’s op niveauverschil doorbreken en loslaten van patronen in voltijds-systemen werden geopperd. ‘Iedereen kijkt alleen naar bestaande systemen. Het vereist lef om eens anders te doen en een beetje omdenken.’ volgens Bottemanne.
Een fijne plek om onze doelgroep te ontmoeten
Dit congres zou niet mogelijk zijn zonder sponsoren. Ook zij maakten deze dag gretig gebruik van de impactvolle lezingen.
‘Het onderwerp is heel inspirerend’: zegt Monique Heijns van Merces. ‘Door hier met elkaar te zijn, kun je ontzettend veel van elkaar leren.’ Het publiek was enthousiast, waardoor er veel interactie was met de sprekers. ‘Als sponsor is het ook interessant om hier te zijn. Onze doelgroep is hier en je kunt op deze manier ontdekken wat je doelgroep bezig houdt,‘ zegt Annemieke Jacobs (Merces). ‘Het is een leuke en spontane manier van kennismaken.’
Ook Henny de Leeuw van Coen Jongeren Communicatie is enthousiast. ‘Het was een prachtige dag met een hele fijne en sympathieke sfeer.’ Coen specialiseert zich op het gebied van jongerencommunicatie. ‘Voor jongeren klinkt LLO meer als een horrorbeeld. Het is dan de uitdaging om te kijken hoe je deze jongeren benadert. Wij doen zelf onderzoek naar jongeren om campagnes te ontwikkelen die aanslaan.’
‘Dit congres geeft ook weer inzichten en de toffe locatie nodigt uit om te blijven hangen en te connecten met elkaar,’ aldus Henny.
Geslaagd en goed georganiseerd
En met de hoofden vol informatie kwam de dag tot een eind. Wendelien sloot samen met Maarten (muzikant) de dag in stijl af. Op een interactieve en creatieve wijze werd er een muzikale ode gebracht aan het LLO Congres. Alle hoogtepunten van de dag kwamen aan bod, zoals de glitterbroek van Elize en de 10 voor de cappuccino.
Het catchy ‘We gaan groeien, bloeien, we gaan een leven lang vooruit!’ zwierde dagen later nog rond in ons hoofd. ‘Het was super goed georganiseerd en de dag zat gewoon goed in elkaar,’ aldus dagvoorzitter Wendelien Wouters.
Initiatiefnemer Davy Zwegers van OGZ kijkt terug op een geslaagde editie. ‘We hebben de bezoekers een prachtig mooi programma mogen bieden en hopelijk enorm gemotiveerd en geïnspireerd. Het was een fantastische, leerzame dag met ontzettend enthousiaste bezoekers, inspirerende sprekers, op een fantastische en creatieve plek’.
De volgende editie van het LLO Congres vindt volgend jaar plaats op 17 juni 2025!
OGZ en Markteffect zijn samen initiatiefnemer van het LLO Congres. Met het LLO Congres brengen we onderwijsinstellingen, private opleiders en overige stakeholders samen om geïnspireerd en geïnformeerd te worden over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
© Organisatie Groep Zuid & Markteffect
naar boven